مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 20 آبان 1401 ساعت 00:152022-11-10بين الملل

خواندنی های تاریخ| درخواست ساکنان قفقاز برای الحاق به ایران!


عهدنامه هایی که میان قاجاریان و تزارهای روس بسته شد و بخش های بزرگی از ایران را جدا کرد، بعدها که حکومت تزارها فروپاشید چه شدند؟ خیلی ها نمی دانند که مردمان سرزمین های جداشده پیغام دادند که می خواهند دوباره به ایران ملحق شوند.

- گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: عهدنامه گلستان در سال 1192 شمسی و عهدنامه ترکمانچای در سال 1206 شمسی امضاء شدند و بخش های وسیعی از خاک ایران را جدا کردند.

این قراردادها در نتیجه شکست در جنگ های 25 ساله ایران و روس بسته شد و معلوم است که مفاد آن ها تحمیلی بود و در واقع تجزیه ایران بود و در ایران کسی قبولش نداشت.

با این عهدنامه ها حدود 250 هزار کیلومترمربع از اراضی شمالی ایران، شامل 17 ولایت قفقازی از جمله گنجه و قره باغ و گرجستان و داغستان و ایروان و نخجوان و.

از ایران جدا شدند.

جالب اینکه بعدها و پس از جنگ جهانی اول که حکومت تزارها برچیده شد و کشورهای جهان برای کنفرانس صلح پاریس گرد آمدند ساکنان این سرزمین های جداشده، پیغام دادند و نامه نوشتند و تلگراف زدند که می خواهیم دوباره به ایران بازگردیم و این طوری بود: خیلی بعدها، در پایان جنگ جهانی اول وقتی کنفرانس صلح پاریس برگزار شد [تلگراف هایی] از سوی مردم این مناطق به تهران و پاریس فرستاده شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خواندنی های تاریخ| درخواست ساکنان قفقاز برای الحاق به ایران!

خواندنی های تاریخ| درخواست ساکنان قفقاز برای الحاق به ایران!